14 Juni 2018

Gelimiteerde Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio èn Stelvio Quadrifoglio "NRING"

Gelimiteerde Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio "NRING" en Stelvio Quadrifoglio "NRING" vieren de historische succesrelatie tussen Alfa Romeo en het legendarische Duitse circuit.

Lijnden, 15 juni 2018

De geschiedenis van de bijna honderdjarige "Groene Hel" kent verschillende sensationele bijdragen van Alfa Romeo die de mythe van de Nürburgring heeft gevoed met tal van overwinningen en memorabele records. Onlangs nog vestigde de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, de eerste SUV in de geschiedenis van het merk, er een nieuw record nadat hij de 20,832 kilometer van de Nordschleife aflegde in slechts 7 minuten en 51,7 seconden. Zijn 2.9 V6 Bi-Turbo-benzinemotor met 510 pk en een koppel van 600 Nm stuwt hem in nauwelijks 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en verder naar een topsnelheid van 283 km/u. De Giulia Quadrifoglio klokte af op 7 minuten en 32 seconden, een resultaat dat hij dankt aan zijn superieure rijgedrag, zijn topsnelheid van 307 km/u en zijn acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden. De in beperkte oplage geproduceerde Giulia Quadrifoglio "NRING" en van de Stelvio Quadrifoglio "NRING" zijn een eerbetoon aan de historische band tussen het merk en het circuit, die onlangs opnieuw werd versterkt door de sensationele prestaties van de nieuwe Quadrifoglio-modellen. In de EMEA-regio zullen van elk model slechts 108 exemplaren worden gebouwd, een voor elk jaar in de geschiedenis van Alfa Romeo.

De "NRING" staat garant voor een exclusieve uitrusting, zoals het genummerde embleem in het dashboardinzetstuk uit koolstofvezel en de unieke Circuito Grey lak. De "NRING" is standaard erg compleet uitgerust met onder meer koolstofkeramische remmen, Sparco-sportstoelen met rode stiknaden en een structuur uit koolstofvezel, een Mopar®-versnellingspookknop met inzetstuk in koolstofvezel, een stuur in Alcantara en leder, en inzetstukken in koolstofvezel. Het embleem vooraan en de zijspiegelkapjes zijn ook uit koolstofvezel vervaardigd, net als de inzetstukken in de zijskirts. Ook het vermelden waard zijn de getinte ruiten, de adaptieve snelheidsregelaar, het Harman Kardon-audiosysteem en het AlfaTM Connect 3D Nav-infotainmentsysteem met 8,8''-scherm, Apple CarPlayTM, Android AutoTM en DAB. De Giulia introduceert bovendien een nieuw dak in ongespoten koolstofvezel en de Stelvio kan schermen met een elektrisch bediend panoramadak. Beide wagens zijn voorzien van matten met een rood logo, ontwikkeld door Mopar.

Hypergeavanceerde technologie.
De Quadrifoglio-modellen zijn een toonbeeld van technische kwaliteit en superieure prestaties. Zo wordt in de Stelvio de 2.9 V6 Bi-Turbo-krachtbron voor het eerst gekoppeld aan de innovatieve Q4-vierwielaandrijving. Beide modellen zijn ook uitgerust met AlfaTM Chassis Domain Control. Dit coördineert alle elektronische systemen van de auto om op elk moment de beste prestaties en maximaal rijplezier te verzekeren. Het systeem beheert en wijst tegelijk specifieke taken toe aan de verschillende actieve systemen, zoals de Q4-vierwielaandrijving (bij de Stelvio Quadrifoglio), het AlfaTM Active Torque Vectoring-systeem, AlfaTM Active Suspension, ESC en AlfaTM DNA Pro-keuzeschakelaar met Race-functie. De Torque Vectoring-technologie optimaliseert de koppelverdeling in de Stelvio en Giulia en accentueert hun sportieve karakter. De twee elektronisch gestuurde koppelingen van het Torque Vectoring-systeem maken het mogelijk om de koppelontplooiing naar elk wiel afzonderlijk te regelen. Zo wordt het vermogen in alle rijomstandigheden optimaal overgebracht op het wegdek. De standaard achttrapsautomaat van ZF is zo afgesteld dat hij in de Race-modus amper 150 milliseconden nodig heeft om te schakelen. De versnellingsbak heeft een overbruggingskoppeling om de bestuurder een sterk en precies gevoel van acceleratie te geven. Afhankelijk van de gekozen DNA-modus optimaliseert de nieuwe automaat de soepelheid, het comfort en het rijgemak in alle omstandigheden, ook in de stad, en verlaagt hij het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Ze blinken dus niet alleen uit door hun prestaties: zowel de sportsedan als de sportieve SUV van Alfa Romeo tonen zich ook erg efficiënt in termen van uitstoot en brandstofverbruik, dankzij hun elektronisch geregelde cilinderuitschakeling en de freewheelfunctie, die men kan inschakelen in de rijmodus Advanced Efficiency.

Een unieke totaalervaring
Alfa Romeo heeft een uiterst hoogwaardige, complete en superieure merkervaring gecreëerd voor de 2 x 108 kopers van de beperkte series Giulia Quadrifoglio "NRING" en Stelvio Quadrifoglio "NRING". Die aankoopervaring begint al in de aanloop naar de levering want de komst van de auto wordt aangekondigd door middel van een genummerd schaalmodel (1:18). En Alfa Romeo heeft nog meer verrassingen in petto: bij de levering van de auto krijgt de klant een welkomstkit bestaande uit racehandschoenen van Sparco®, een gepersonaliseerde jas in een zachte stof, een sporttas met Alfa Romeo-patroon, "Quadrifoglio"-manchetknopen en origineel schoeisel gecreëerd door Car Shoe, de fabrikant die in licentie de capsulecollectie "Quadrifoglio" maakt voor Alfa Romeo. De schoenen in leder en technische stof inspireren zich op het design van raceboten en dragen het symbool dat de topprestaties van Alfa Romeo op doeltreffende wijze belichaamt. En dat is nog niet alles, want eigenaars van de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio "NRING" en Giulia Quadrifoglio "NRING" worden in de loop van 2019 uitgenodigd voor een sportieve rijvaardigheidsstage op het Nürburgring-circuit. Een specifieke telefonische conciërgeservice zal NRING-kopers bijstaan doorheen hun Alfa Romeo-ervaring.

Certificering
En wat meer is, om de geboorte van de nieuwe beperkte serie te vieren, krijgen de NRING-modellen een specifiek "Certificaat van Echtheid", uitgegeven door FCA Heritage, de afdeling die het erfgoed van de Italiaanse merken uit de FCA-groep promoot. De beslissing om deze speciale series een "Certificaat van echtheid" te geven, is normaal voorbehouden aan historische modellen en geeft deze wagens de status van een "instant klassieker", waardoor ze met hun exclusieve karakter, uitmuntende prestaties en beperkte productie als collector's items (en dus veilige investeringen) worden beschouwd zodra ze op de markt komen. Elke eigenaar omvat een kit met daarin het echtheidscertificaat van de constructeur, een genummerd certificeringsplaatje dat overeenstemt met het chassisnummer van de auto, een boek met foto's en een lijst met technische gegevens.

Alfa Romeo op de Nürburgring: een levende geschiedenis
De nieuwe speciale series consolideren de band tussen het merk en het legendarische circuit. Alfa Romeo behaalde zijn eerste van vele overwinningen op de Groene Hel in 1932, toen Rudolf Caracciola met zijn Gran Premio Tipo B de zege wegkaapte voor twee andere Alfa Romeo's met Nuvolari en Borzacchini aan het stuur. Drie jaar later was het de beurt aan "de Vliegende Mantuaan" om te schitteren in een adembenemende race: met zijn Alfa Romeo Tipo B, die het pensioen nabij was, liet hij zijn rivalen vanaf de kwalificatieronden ver achter zich en behaalde hij een klinkende overwinning in de Grote Prijs van Duitsland. Alfa Romeo beperkte zich trouwens niet tot de Formule 1: vanaf de jaren vijftig werd Alfa Romeo ook een belangrijke speler in de klasse van de toerwagens, met de Giulietta Sprint Veloce. Het daarop volgende decennium consolideerde het merk zijn dominantie met de Giulia TZ, Giulia TZ2, Giulia Sprint GTA, GTA 1300 Junior en 1750-2000 GTAm, die een lange reeks van klasse- en totaalzeges op hun naam schreven in topwedstrijden zoals de 1.000 km, de 500 km en de '6 uur van de Nürburgring'. De Giulia Sprint GTA wordt ook herinnerd vanwege zijn record van 9 minuten en 59,7 seconden dat werd gevestigd door Andrea De Adamich. Het was de eerste keer dat een GT-wagen met een motor kleiner dan 1 600 cm³ onder de kaap van de tien minuten bleef. Terwijl de GTA-modellen ongenaakbaar waren in hun klasse, schreef Alfa Romeo de nieuwe Tipo 33 in voor het wereldkampioenschap voor merken: dat resulteerde in twee zeges in 1968 en 1969 in de tweeliterklasse en twee kampioenstitels in 1975 en 1977. In 1975 wonnen Merzario en Laffite zeven van de acht races van het seizoen, waaronder een wedstrijd op de Nürburgring. Een andere fantastische overwinning voor Alfa Romeo dateert van 1993, toen de 155 V6 TI van Nicola Larini als eerste over de finish ging: zonder een wedstrijd op de Nürburgring was de DTM-titel niet compleet geweest.

----------------------------------------EINDE BERICHT-------------------------------------------

 

Noot voor de redactie:

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) is de op 7 na grootste autofabrikant ter wereld. In 2017 verkocht FCA ruim 4,7 miljoen voertuigen. De groep ontwerpt, ontwikkelt, produceert en verkoopt auto's, bedrijfswagens, onderdelen en productiesystemen wereldwijd. FCA bevindt zich in 40 landen, heeft 162 productiefaciliteiten, 87 R&D centers, dealers en importeurs in meer dan 150 landen. Het opereert met de merken Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Ram, Maserati, SRT (race divisie toegewijd aan high performance auto's) en Mopar (aftersalesmerk van FCA voor accessoires, services, customer care en originele onderdelen). Ook behoren Comau (productierobots), Magneti Marelli (elektronica) en Teksid (ijzer en aluminium onderdelen) tot FCA. FCA levert ook financieringen, lease- en huurdiensten door middel van dochterondernemingen, joint ventures en overeenkomsten met gespecialiseerde finance operators. FCA is beursgenoteerd op de New York Stock Exchange ("FCAU") en de Milan Stock Exchange ("FCA").

 

Niet voor publicatie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Mirco Rácz
Public Relations Manager
Tel: +31 6 52000 188
E: mirco.racz@fcagroup.com
W: www.alfaromeopress.nl
W: www.fcagroup.com

 

 

laatste video's

geavanceerd zoeken

Zoek...

Van
Aan
Zoek

Afbeeldingen


Download

Gerelateerde afbeeldingen


Bijlagen