Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Stellantis Communications en blijf op de hoogte van het nieuws

03 dec. 2018

De geheimen van Alfa Romeo´s rij-dynamiek

De geheimen van Alfa Romeo´s inspirerende rijeigenschappen worden voor het eerst onthuld in een bijzonder evenement dat technische workshops combineert met rijsessies op de Balocco-testbaan.

 

  • De geheimen van Alfa Romeo´s inspirerende rijeigenschappen worden voor het eerst onthuld in een bijzonder evenement dat technische workshops combineert met rijsessies op de Balocco-testbaan.
  • Een ontdekkingsreis naar de meest innovatieve en exclusieve technische oplossingen die het rijden met de nieuwe generatie Alfa Romeo's nog spannender maken.
  • De focus ligt op de vierwielaandrijving met Q4-technologie, een systeem dat is ontworpen voor de directe controle van de grip op de weg, en het geïntegreerde remsysteem, dat de remweg op elk soort wegdek aanzienlijk verkort.
  • Ook wordt aandacht besteed aan AlfaTM Active Torque Vectoring, dat zorgt voor een ongeëvenaarde tractieregeling, en de bijzondere constructie van de AlfaLinkTM -wielophangingssystemen, die borg staan voor een superieure handling. Dit alles wordt ondersteund door een ideale gewichtsverdeling en een uitmuntende gewichts/pk-verhouding.

 

Voor het eerst onthult Alfa Romeo de geheimen van zijn inspirerende rijeigenschappen in vier diepgaande technische workshops en daarop aansluitende circuitsessies die bedoeld zijn om Alfa Romeo's technische oplossingen in de praktijk te testen. Deze bijzondere tests worden gehouden op het testcentrum van de FCA Group in Balocco, waar de nieuwste constructies en meest geavanceerde technologieën in de praktijk worden beproefd. Dankzij deze werkwijze is het rijden in de Giulia-sportsedan en de Stelvio-premium-SUV een inspirerende en opwindende ervaring, vooral in de krachtige Quadrifoglio-versies.

Als paradepaardjes van Alfa Romeo's baanbrekende ontwerpfilosofie zijn de Giulia Quadrifoglio en de Stelvio Quadrifoglio als eerste versies uitgerust met deze innovatieve systemen, waarvan de toepassing vervolgens tot de gehele modellenserie is uitgebreid. Deze 'top-down' aanpak, die allerminst gebruikelijk is in de autowereld, vormt de kern van Alfa Romeo's ontwerpfilosofie: een wereldwijd unieke formule, waarbij elk model wordt gebaseerd op een uitgebalanceerde combinatie van Italiaans design, state-of-the-art motorentechniek, een ideale gewichtsverdeling, vooruitstrevende ondersteltechnologie en een uiterst gunstige gewichts/pk-verhouding.

Kennismaking met de Giulia of Stelvio betekent een nieuwe dimensie betreden. De spil van deze mechanische meesterwerken is altijd de bestuurder, met zijn emoties en zijn verlangen naar een opwindende rijbeleving. Dit principe komt tot uiting in de precieze besturing, de responsieve motoren en transmissies en de direct reagerende remmen. Daarnaast is er de keuze tussen achterwiel- of vierwielaandrijving, wat meer dan alleen een eerbetoon is aan de wortels van de Alfa Romeo-legende: het is ook een technische oplossing die hoge prestaties en verbluffend rijplezier garandeert. Dit alles maakt de adembenemende rijbeleving in een Alfa Romeo tot een aangename verrassing voor zelfs de meest ervaren en veeleisende bestuurder.

De theorie- en praktijksessies om Alfa Romeo's vermaarde rijdynamiek te onthullen, zijn gegroepeerd in vier workshops. Daarin wordt diepgaand ingegaan op bijvoorbeeld de innovatieve aspecten van de vierwielaandrijving met Q4-technologie, een systeem dat is ontworpen om de tractie van de auto op een reactieve en voorspelbare manier te regelen om prestaties, efficiency en veiligheid van het allerhoogste niveau te realiseren. Het Alfa Romeo Q4-systeem biedt kortom alle voordelen van vierwielaandrijving, plus een bescheiden brandstofverbruik, hoge prestaties en het ongeëvenaarde rijplezier van een auto met achterwielaandrijving. De vierwielaangedreven Q4-versies kunnen ook worden geïntegreerd met een zelfblokkerend achterasdifferentieel van het type Q2, dat op bestelling tevens leverbaar is op de versies met alleen achterwielaandrijving. Het zelfblokkerende achterasdifferentieel garandeert een perfecte tractie en accentueert het sportieve karakter van de auto voor een onvergetelijke rijervaring.

Op het evenement staat ook een ander exclusief Alfa Romeo-systeem in de spotlights: het Integrated Brake System (IBS), een elektromechanisch remsysteem dat de functies van de stabiliteitsregeling en het traditionele bekrachtigde remsysteem combineert. Dit geïntegreerde remsysteem geeft een directe remrespons voor kortere remwegen, terwijl het ook zorgt voor een optimale gewichtsafhankelijke remkrachtverdeling. Bij de Quadrifoglio-versies kan het remsysteem worden gecombineerd met carbon-keramische schijven.

Verder zal aandacht worden besteed aan AlfaTM Active Torque Vectoring, een state-of-the-art functie om alles aan prestaties uit een sportieve auto te halen wat erin zit. Twee elektronisch aangestuurde koppelingen in het achterasdifferentieel maken het mogelijk om de koppelafgifte aan elk wiel afzonderlijk te regelen. De kracht wordt dus effectiever op de weg overgebracht, zelfs als de dynamische limieten van de auto worden opgezocht. Dit maakt de auto onder alle omstandigheden veilig en plezierig te besturen, zonder dat de elektronische stabiliteitsregeling ooit voluit hoeft in te grijpen. AlfaTM Romeo Active Torque Vectoring wordt, net als alle overige actieve regelsystemen, aangestuurd door de Chassis Domain Controller: een door Alfa Romeo zelf ontwikkelde intelligente regelmodule met eigen algoritmen om op harmonieuze wijze en in realtime alle elektronische systemen te coördineren die van invloed zijn op het rijgedrag van de auto. Dit maakt het besturen van de auto tot een uiterst natuurlijke, instinctieve en veilige bezigheid.

Tot slot worden in de vier workshops de geavanceerde wielophangingssystemen behandeld. Deze uiterst verfijnde systemen, die tot de beste in hun klasse behoren, zijn uitgerust met het exclusieve AlfaTM Link-systeem: een wielophanging met vóór dubbele vierhoeksdraagarmen en een semi-virtuele fusee-as (een Alfa Romeo-primeur) om een nauwkeurige besturing met een razendsnelle respons en een optimale filtering van trillingen en weggeluiden te garanderen. Achter is gekozen voor een multilink-ophanging met vierenhalve draagarm - een Alfa Romeo-patent - die een veilig en voorspelbaar weggedrag combineert met uitstekend comfort. Deze constructieve oplossingen hebben geresulteerd in een wielophanging die stabiel en stug is in bochten, maar tegelijkertijd de nodige souplesse biedt bij rechtuit rijden. Optioneel kan het onderstel nog verder worden verfijnd met AlfaTM Active Suspension, een systeem dat gebruikmaakt van elektronisch geregelde schokdempers die zich van moment tot moment aan de wegomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder aanpassen. Tot de overige factoren die bepalend zijn voor een optimaal rijplezier, behoren de uitgebalanceerde gewichtsverdeling over de voor- en achteras en de zeer gunstige gewicht/pk-verhouding dankzij het gebruik van ultralichte materialen zoals koolstofvezel voor de cardanassen van alle uitvoeringen.

 

Invloed van de gepatenteerde AlfaTM Link-wielophanging op de rijdynamiek

 

Het besturen van een Alfa Romeo is ontegenzeggelijk een fascinerende ervaring. Dit is vooral te danken aan de unieke wielophangingssystemen. De voorwielophanging met dubbele draagarmen en een semi-virtuele fusee-as zorgt - mede dankzij de perfecte grip van de banden - voor een responsieve en nauwkeurige besturing, wat de bestuurder een sterk gevoel geeft dat hij de auto volledig onder controle heeft. Achter zijn de Giulia en Stelvio uitgerust met de nieuwe AlfaTM Link-achteras. Deze door Alfa Romeo gepatenteerde multilink-constructie is geheel van aluminium vervaardigd om het onafgeveerde gewicht zo laag mogelijk te houden.

De belangrijkste ontwerpdoelstellingen bij het construeren van een wielophanging zijn veiligheid, comfort en zo goed mogelijke NVH-prestaties (geluid, trillingen en irritatiegraad). Voor een Alfa Romeo is dit echter niet genoeg: de bestuurder moet het rijden als een sensatie beleven. Bij het ontwerpen van de Giulia en Stelvio is het Alfa Romeo-team daarom uitgegaan van de Quadrifoglio-versies, zodat de ook versies met minder krachtige motoren net als de meer extreme varianten compromisloze motorprestaties combineren met een uiterst responsieve besturing.

 

AFBEELDING 01

 

Voorwielophanging met door Alfa Romeo gepatenteerde constructies en oplossingen

De doelstellingen die bepalend waren bij het ontwerpen van de wielophanging hebben geresulteerd in de best mogelijke prestaties op het gebied van handling en comfort met een ongeëvenaard nauwkeurig stuurgevoel zonder dat hij de Q4-versie stuurwielreacties optreden als gevolg van het hoge motorkoppel. Om dit resultaat te bereiken, is gekozen voor een wielophanging met dubbele draagarmen en een semi-virtuele fusee-as in plaats van de traditionele MacPherson-veerpoot. Het belangrijkste voordeel van dit concept is een beter regelbare wielgeometrie, zoals nodig is om optimaal te profiteren van de bandprestaties en daarmee een maximale grip op de weg te realiseren. De voorwielophanging van de Alfa Romeo Giulia- en Stelvio-modelllen is opgebouwd uit:

1.       Bovenste wieldraagarm

2.       Onderste wieldraagarm, bestaande twee ontkoppelde delen (een handling- en een comfort-deel)

3.       Spoorstang

4.       Coaxiale veer, gecombineerd met schokdemper

5.       Holle aluminium fusee

 

AFBEELDING 02

 

Een uniek detail van deze voorwielophanging is het feit dat er twee gescheiden onderste draagarmdelen zijn die op verschillende manieren aan de fusee zijn bevestigd. Deze tweedelige onderste wieldraagarm (een Alfa Romeo-patent) kan een schaarbeweging maken die zorgt voor een stabiel lineair stuurgevoel onder alle omstandigheden. Met een conventionele wielophanging met eendelige onderste draagarm is dit eenvoudigweg niet realiseerbaar.

 

AFBEELDING 03

 

Deze oplossing zorgt voor een maximale langsstabiliteit van de voorwielen en optimaliseert de stuurrespons en -precisie onder alle omstandigheden. Dit draagt bij tot het kenmerkende inspirerende Alfa Romeo-rijgevoel en zorgt voor onvergelijkbaar stuurgevoel dat het mogelijk maakt om in alle veiligheid de dynamische limieten van de auto af te tasten.

 

AFBEELDING 04

 

De elektrische stuurbekrachtiging werkt met een motor die op de tandheugel is gemonteerd en de stuurinrichting heeft een uiterst directe overbrengingsverhouding (12:1). Het systeem is nauwkeurig afgestemd op de karakteristieken van de wielophanging en garandeert lineaire koppelreacties in het stuurwiel bij alle mogelijke dwarsversnellingen.

 

AFBEELDING 05

 

AFBEELDING 06

 

In vergelijking met onze concurrenten biedt de toepassing van een voorwielophanging met dubbele, ver uit elkaar gemonteerde draagarmen en semi-virtuele fusee-as in plaats van een MacPherson-systeem de mogelijkheid om de prestaties op het gebied van wegligging en rijcomfort te verbeteren. Deze keuze brengt echter wel hogere kosten met zich mee en maakt de wielophanging complexer, met meer onderdelen. Om gewicht te besparen, zijn alle componenten van aluminium vervaardigd. Sommige van deze componenten zijn hol uitgevoerd of van gesmeed aluminium gemaakt.

 

AFBEELDING 07

 

Achterwielophanging

Voor de achteras is de keuze gevallen op een multilink-systeem met vierenhalve draagarm. Deze gepatenteerde Alfa Romeo-constructie met de naam 'AlfaTM Link' zorgt voor een uiterst nauwkeurige controle van de wielgeometrie, wat tot uiting komt in een wegligging die tot de top van zijn klasse behoort. Daarbij is het bijzonder dat de voortreffelijke handling samengaat met een zeer hoog comfort. De ophanging is zo geconstrueerd dat het systeem stug is in bochten en tegelijkertijd de nodige souplesse biedt bij rechtuit rijden. Oneffenheden in het wegdek worden effectief gefilterd dankzij de toepassing van silent-blocs met hydraulische demping.

Voor het afstellen van de sporing en wielvluchthoek is een gepatenteerd gereedschap beschikbaar dat zorgt dat de referentiepunten van de wielophanging onveranderd blijven. Hierdoor blijft het elasto-kinematisch gedrag van de ophanging hetzelfde, ook wanneer afstelling van de statische hoeken noodzakelijk is. Conventionele constructies van concurrerende auto's missen dit voordeel.

 

AFBEELDING 08

 

De achterwielophanging heeft in langsrichting de meest compacte afmetingen in zijn segment. Hierdoor is meer ruimte beschikbaar voor de achterbank, zonder noodzaak om het formaat van de auto te vergroten. De wielbasis komt overeen met hetgeen gebruikelijk is in dit segment.

De wielophangingscomponenten zijn gemaakt van extra sterke materialen: 45% van de componenten is vervaardigd van aluminium om het onafgeveerde gewicht van de ophanging zo te laag mogelijk te houden en daarmee het comfort te verhogen. Wat betreft de zijdelingse stijfheid behoort de achterwielophanging tot de beste in zijn segment.

 

AFBEELDING 09

 

 

Vierwielaandrijving met Q4-technologie

Haarspeldbochten, onverharde wegen, besneeuwde oppervlakken, bochten met nat asfalt: dankzij de proactieve Q4-vierwielaandrijving maken de nieuwe Alfa Romeo-modellen het mogelijk in vol vertrouwen te genieten van het rijden op zulke uitdagende trajecten.

Q4 biedt alle voordelen van vierwielaandrijving, echter zonder afbreuk te doen aan het inspirerende rijplezier en de superieure rijdynamiek van een achterwielaangedreven auto.

Het hart van het Q4-systeem is de Active Transfer Case (ATC). Deze actieve tussenbak bewaakt de gripcondities van het wegdek en de rijstijl van de bestuurder om in realtime de beste rijprestaties te garanderen. Indien nodig kan tot 50% van het motorkoppel naar de voorwielen worden overgebracht via een compact, lichtgewicht voorasdifferentieel.

Combineer maximale veiligheid met maximale prestaties in elke rijsituatie, van racecircuit tot besneeuwde wegen: deze ambitieuze doelstelling heeft het ontwerpteam geïnspireerd om een proactief 'on demand'-vierwielaandrijfsysteem te ontwikkelen met uitdagende specificaties en uitgekiende regelstrategieën die het sportieve karakter en het rijplezier van de auto verhogen.

De reguliere oplossingen in het marktsegment van de Giulia en Stelvio zijn meestal gebaseerd op permanente 4x4-systemen met een vaste verhouding voor de koppelverdeling (bijv. 70% achter - 30% vóór in normale omstandigheden). Zodra een van de assen begint te slippen, leidt het snelheidsverschil tussen de assen tot een aangepaste koppelverdeling (bijv. 50% achter - 50% vóór) die louter op mechanische wijze wordt bereikt.

Alfa Romeo's Q4-systeem daarentegen maakt het mogelijk om de auto als een puur achterwielaangedreven voertuig te rijden. Wanneer de banden echter hun tractielimiet naderen, bijvoorbeeld bij een dynamische rijmanoeuvre, kan het Q4-systeem onmiddellijk tot 50% van het motorkoppel naar de vooras overbrengen om daarmee wielslip te voorkomen en maximale prestaties en een optimale veiligheid te garanderen.

De koppelverdeling wordt vervolgens constant en uiterst nauwkeurig bijgesteld op basis van de effectieve tractiecondities en de rijstijl van de bestuurder. Dit resulteert in een onberispelijk weggedrag met optimale tractie en een uitmuntende koersstabiliteit in bochten.

 

AFBEELDING 10/11

 

Het Q4-systeem zorgt dat altijd volop tractie aanwezig is om van maximale prestaties verzekerd te zijn. Het verbetert de handling en zorgt dat het weggedrag in extreme situaties zonodig wordt gestabiliseerd voordat de elektronische stabiliteitsregeling ingrijpt en afbreuk wordt gedaan aan de prestaties.

Het Q4-systeem vertegenwoordigt een belangrijke stap vooruit vergeleken met andere 'on demand'-vierwielaandrijfsystemen. Kenners weten dat de traditionele vierwielaangedreven auto's in principe naar onderstuur neigen. Maar met Q4 klopt Alfa Romeo's sportieve hart met een ander ritme in iedere stand van de DNA-selector, waarbij de bestuurder uiteraard de maximale sportieve emotie ervaart in de Dynamic-modus. Dankzij de door het Alfa Romeo-team ontworpen tractieregeling geeft een auto met Q4 hetzelfde pure rijgevoel als een achterwielaangedreven auto, maar dan met de maximale veiligheid die voortvloeit uit de beschikbaarheid van tractie op alle vier wielen.

Om de wegligging en handling op een nog hoger peil te brengen, heeft Alfa Romeo een primeur in zijn Q4-systeem geïntroduceerd: de voor- en achteras hebben een verschillende eindoverbrenging. Zelfs op versies met vóór en achter dezelfde bandenmaat zorgt dit verschil in eindoverbrenging ervoor dat een auto sneller bochten met een hogere snelheid kan verlaten dankzij de snellere stabilisatie van de auto. Ten opzichte van de snelste concurrenten is een verschil van 0,5 seconde mogelijk in een bocht met een straal van 50m die met 70 km/h wordt genomen. Een Alfa Romeo met Q4 kan bochten dan ook eerder uitaccelereren dan een vierwielaangedreven auto met gelijke eindoverbrengingen in voor de voor- en achteras.

De actieve tussenbak (ATC) is ontworpen om snel en nauwkeurig de hoeveelheid koppel te regelen die naar de vooras wordt overgebracht, afhankelijk van de tractieopbouw, de rijstijl van de bestuurder en de gekozen DNA-modus.

De reactietijden stellen nieuwe maatstaven in het 4x4-segment: het systeem kan in minder dan 150 ms bijna 1000 Nm naar het voorasdifferentieel sturen en in nauwelijks 120 ms terugvallen van 1100 Nm naar 100Nm.

Het Q4-systeem is berekend op intensief gebruik, zoals het leveren van maximale prestaties op een racecircuit of op wegen met weinig grip. Daarbij kan zeer veel energie worden opgenomen door de koppelingsgroep zonder dat een externe oliekoeler nodig is, wat uniek is ten opzichte van de concurrentie. Het stelt bestuurders in staat om langdurig het uiterste van zijn auto te vergen zonder risico op oververhitting.

De Active Transfer Case (ATC) van Alfa Romeo's Q4-systeem is eveneens in staat ongeëvenaard hoge koppels verwerken. Deze actieve tussenbak kan maximaal 5000 Nm koppel vanuit de versnellingsbak ontvangen en in de 1:1-overbrenging tot 1200 Nm naar het voorasdifferentieel sturen. Dit gebeurt via een kettingaandrijving die een stille, efficiënte en betrouwbare werking waarborgt dankzij het ontwerp zonder oliepomp.

De unieke werkingsstrategie van de koppelingsgroep maakt het mogelijk om onder normale omstandigheden uitsluitend met achterwielaandrijving te rijden. Vergeleken met andere 4x4-systemen op de markt resulteert dit in een grotere efficiency en een lager brandstofverbruik.

 

AFBEELDING 12

 

Het Alfa Romeo Q4-voorasdifferentieel is een klein technisch meesterwerk op zich: dankzij specifieke ontwerpdetails om de wrijvingsverliezen tot een minimum beperken, is deze uiterst compacte en lichte unit uiterst efficiënt.

 

AFBEELDING 13

 

De totale gewichtstoename van het 4x4-systeem, inclusief alle olie en de aandrijfassen van de voorwielen, bedraagt nog geen 50 kg. Een absolute benchmark-waarde.

 

Q2-systeem met mechanisch zelfblokkerend differentieel

De versies met Q4-vierwielaandrijving kunnen worden uitgerust met een mechanisch zelfblokkerend achterasdifferentieel. Deze optie is op bestelling leverbaar, ook op versies met uitsluitend achterwielaandrijving.

Het zelfblokkerend achterasdifferentieel draagt bij tot een verdere verbetering van de wegligging en het sportieve karakter van de nieuwe Alfa Romeo's. Het staat garant voor soepele rijeigenschappen en een optimale tractie in alle situaties. Het mechanisme bevat een 1,5-weg koppelingspakket met drukringen en is zonder voorspanning uitgevoerd.

 

AFBEELDING 14

 

Het zelfblokkerend differentieel van het Q2-systeem verhoogt niet alleen de wegligging van de auto maar ook de veiligheid. De voordelen van het systeem zijn:

  • betere rijprestaties
  • hogere stabiliteit bij het nemen van bochten met hoge snelheid en grote zijdelingse versnelling
  • betere tractie, zelfs bij verschil in grip tussen het linker- en rechterwiel van een as
  • ongeëvenaarde koersstabiliteit bij rechtuit rijden in alle gripsituaties
  • maximale veiligheid op natte of gladde wegen door permanente tractieregeling en minder wielslip

 

 

Chassis Domain Controller, Torque Vectoring en actieve wielophanging

Alle Alfa Romeo-modellen zijn ontworpen om optimale rijprestaties en een unieke rijbeleving te bieden. Om dit resultaat te bereiken, zijn bij de ontwikkeling van het platform de volgende richtlijnen gevolgd: 50/50-gewichtsverdeling, achterwielaandrijving en een zo laag mogelijk gewicht.

Het uitgangspunt was een perfecte samenwerking tussen de wielophanging, stuurinrichting, differentieel(s) en remmen. Daarvoor was een 'brein' nodig dat alle ondersteltechnologie, van de actieve wielophanging tot Torque Vectoring aanstuurt en coördineert: de Chassis Domain Controller, een door Alfa Romeo ontworpen chassis-regelmodule. Deze centrale intelligente regelunit maakt gebruik van eigen algoritmen om de werking te coördineren van alle elektronische systemen die het weggedrag beïnvloeden en zo het rijden nog natuurlijker, instinctiever en veiliger te maken.

De filosofie van Alfa Romeo is dat actieve systemen de respons van hightech-mechanismen niet mogen verstoren, maar de noodzakelijke ondersteuning moeten bieden om onder alle rijomstandigheden de beste prestaties bij een maximum aan veiligheid te verkrijgen.

 

Alfa CDC

De in samenwerking met Magneti Marelli ontwikkelde AlfaTM Chassis Domain Controller (CDC) vormt het 'brein' van de auto dat alle chassis-gerelateerde elektronica coördineert. Het systeem verwerkt signalen van de diverse systemen: de DNA-rijdynamiekregeling, Torque Vectoring, de Q4-vierwielaandrijving, de Active Aero Splitter, de actieve wielophanging en het geïntegreerd remsysteem (IBS). Vervolgens kent het al deze systemen een precieze taak toe om de prestaties en het rijplezier te optimaliseren.

 

AFBEELDING 15

 

De CDC-unit orkestreert in het bijzonder alle actieve systemen van de auto in realtime op basis van de door sensoren gedetecteerde acceleratiegegevens en rotatiebewegingen om de hoogte-as ('gieren'). Het doel is hierbij te zorgen voor niet allen optimale, maar ook veilige prestaties onder alle omstandigheden. De regeleenheid herkent en voorkomt daartoe kritieke situaties en grijpt zonodig in door tijdig informatie te zenden naar de specifieke regeleenheden die de elektronische systemen van de auto aansturen: chassis, aandrijflijn, wielophanging, remsysteem, stuurinrichting, rijassistentiesystemen en differentieels.

In Alfa Romeo's technische cultuur moeten elektronische hulpsystemen echter altijd de tweede viool spelen en horen ze niet de rol van de bestuurder over te nemen. Ze dienen de mechanische kwaliteiten van de auto te ondersteunen, zonder eventuele imperfecties te corrigeren.

 

Al deze systemen en hun regelstrategieën zijn ontworpen en geïmplementeerd om alleen op de achtergrond bij te dragen aan het bereiken van unieke prestaties. Bij een Alfa Romeo is de bestuurder altijd degene die beslist, want als geen ander merk blijft Alfa Romeo het rijplezier voor de bestuurders vooropstellen.

De Chassis Domain Controller en de door Alfa Romeo eveneens in eigen huis ontwikkelde bijbehorende algoritmen komen regelrecht voort uit deze filosofie, die ten grondslag ligt aan het uitgesproken sportieve karakter van de Giulia en Stelvio.

 

Torque Vectoring

Een van de meest geavanceerde functies die door de Alfa Romeo-ingenieurs werd ontwikkeld, is het Torque Vectoring-systeem.

 

AFBEELDING 16

 

Met dit systeem kan het achterasdifferentieel de krachtsoverbrenging naar elk wiel variëren, waardoor de tractie en prestaties worden verbeterd. Deze technologie garandeert een snelle stuurrespons en een uitstekende stabiliteit van de banden, zelfs bij hoge snelheden en in extreme weersomstandigheden.

 Het Torque Vectoring-systeem bestaat uit twee elektromechanische koppelingen die in het achterasdifferentieel zijn geïntegreerd. Deze koppelingen stellen het systeem in staat om het aandrijfkoppel langs mechanische weg en onafhankelijk van elkaar over de twee wielaandrijfassen te verdelen, wat het rijden vergemakkelijkt, vooral bij slecht weer. Dankzij de interactie met de Chassis Domain Controller (CDC) zorgt dit systeem voor een betere wendbaarheid, veiligheid en tractie van de auto.

 

AFBEELDING 17

 

Torque Vectoring verbetert het weggedrag van de auto door:

  • verhoging van zowel de maximale zijdelingse versnelling als de bochtsnelheid
  • compensatie van de onderstuurneiging
  • verbetering van de respons van de auto op commando's van de bestuurder

Torque Vectoring garandeert altijd maximale veiligheid dankzij:

  • het verbeteren van de stabiliteit
  • ontlasten van de bestuurder in kritieke situaties
  • een voorspelbaar rijgedrag van de auto;
  • ondersteuning van de bestuurder om de auto onder controle te houden

 

Het Alfa Romeo-team heeft de Torque-Vectoring-regelstrategieën ontwikkeld op basis van een uitgebreide toepassing van de meest nauwkeurige en geavanceerde simulatietools en virtuele rijtests. Het ontwikkelingsprogramma werd vervolgens afgesloten met uitgebreide praktijktests onder de meest uiteenlopende rijomstandigheden. Dit heeft geresulteerd in een toename met 4% van de zijdelingse versnelling, een 17% geringere onderstuurneiging en een circa 20% grotere stabiliteit in bochten.

 

AFBEELDING 18

 

Last but not least zorgt Torque Vectoring voor een optimale grip van de banden: de krachten die bepalend zijn voor de adhesie van de banden op het wegdek worden dankzij het systeem gemaximaliseerd.

 

Bandadhesie-ellips:

 

AFBEELDING 19

 

Actieve wielophanging

Dankzij de uiterst geavanceerde besturingsstrategie van de CDC-unit is de dempingskracht van de actieve schokdempers niet alleen afhankelijk van de rijsnelheid (zoals bij passieve schokdempers), maar ook afhankelijk van de stand van de DNA-selector en de conditie van de weg.

 

AFBEELDING 20

 

DNA in N: De 'Normale' stand biedt een perfecte balans tussen wegligging en comfort. Ten opzichte van passieve schokdempers verbeteren de actieve dempers de handling onder normale rijomstandigheden. Tegelijkertijd voelt de auto soepeler en comfortabeler aan bij het rijden op slechte wegen.

 

DNA in D: De 'Dynamische' stand zorgt voor een betere handling bij een sportieve rijstijl door een directere en snellere respons op gas-, rem- en stuurcommando's. De balans tussen wegligging en comfort wordt verlegd in de richting van wegligging, zonder dat het weggedrag oncomfortabel wordt.

 

Elektronisch geregelde schokdempers, als standaarduitrusting aanwezig op de Quadrifoglio-versies en optioneel op de overige versies, verminderen de duikneiging tijdens het remmen, terwijl de Skyhook-functie de rol- en overhelneiging van de carrosserie onderdrukt.

 

 

AFBEELDING 21

 

AFBEELDING 22

 

Intelligent remsystem

Al vanaf de oprichting richt Alfa Romeo zich op de autosport, waarin het grote faam heeft verworven bij vermaarde weg- en circuitraces. Alfa-rijders zijn zich bewust van dit sportieve dna en weten dat ze in een prestatiegerichte auto rijden die zich door zijn sportievere karakter onderscheidt van zijn directe concurrenten.

 

AFBEELDING 23

 

Hoe is dit zo gekomen? Uitgangspunt bij de ontwikkeling van nieuwe modellen is altijd de 'top-down'-benadering geweest, waarbij de best presterende auto van een model, zoals momenteel de Quadrifoglio, het referentiepunt is voor de versies met minder krachtige motoren.

Om optimaal presterende remmen te verkrijgen, hebben de Alfa Romeo-technici de twee hoofdcomponenten van het remsysteem onder de loep genomen: het basissysteem en het activeringssysteem. Tijdens het ontwikkelingsproces hebben ze ernaar gestreefd beide systemen te integreren en de prestaties ervan te maximaliseren. De details van de twee hoofdcomponenten van het remsysteem zijn:

 

Het Brembo-basissysteem

Om het onafgeveerde gewicht tot een minimum te beperken, hebben alle Giulia- en Stelvio-versies voorremmen met aluminium remklauwen. In vergelijking met de traditionele gietijzeren remklauwen zijn de aluminium delen ongeveer de helft lichter. Deze aanzienlijke vermindering van het onafgeveerde gewicht draagt bij tot het verbeteren van het wiel-weg-contact. Het ontwerp van de aluminium remklauwen is het resultaat van een optimaliseringstraject waarbij de volgende doelstellingen werden nagestreefd:

  • minimale materiaaltoepassing in combinatie met een maximale sterkte van de remklauwunit
  • optimalisatie van het ontwerp met het oog op comfort
  • visuele beleving: de aluminium remklauw geeft de auto een sportief karakter

Om aan de eisen van compactheid en sterkte te voldoen, werden geheel nieuwe remklauwen ontwikkeld vanaf een blanco vel papier, waarna uitgebreid ontwikkelings- en testwerk volgde.

 

AFBEELDING 24

 

Voor de Quadrifoglio-versies gingen we nog wat verder. Om de bij de start van het ontwerp vastgestelde doelstellingen op het gebied van gewicht en prestaties te verwezenlijken, heeft het Alfa Romeo-team besloten om deze topmodellen zowel vóór als achter met aluminium remklauwen uit te rusten. Een uitgebreid testprogramma op het circuit resulteerde in de ontwikkeling van een carbon-keramisch systeem voor zowel de Stelvio als de Giulia. De carbon-keramische schijven zijn niet alleen beter bestand tegen hoge temperaturen door een grotere stabiliteit van de wrijvingscoëfficiënt, maar ze dragen ook aanzienlijk bij aan de gewichtsvermindering van de auto. In vergelijking met een gietijzeren remschijf is een carbon-keramische schijf ca. 5 kg lichter, waarmee de totale gewichtsbesparing oploopt tot 20 kg.

 

AFBEELDING 25

 

Een extreme benutting van de remprestaties is niet alleen een zaak van de remmen zelf, maar ook van de integratie ervan met andere systemen. Wanneer de temperatuur van het remsysteem laag wordt gehouden, kunnen de dynamische capaciteiten van de auto beter worden benut en is de kans op remfading, bijvoorbeeld op het circuit of in de bergen, kleiner. Een belangrijke rol hierbij speelt de Aero Front Splitter, een actief aerodynamisch hulpmiddel dat niet alleen voor meer downforce, maar door de opgewekte luchtstroom ook voor extra koeling van de remmen zorgt, wat bijdraagt aan een langere levensduur en betere werking van het remsysteem.

 

AFBEELDING 26

 

Brake by Wire - IBS-activeringssysteem

Een belangrijke innovatie op remgebied die Alfa Romeo op de Giulia- en Stelvio-modellen heeft geïntroduceerd, is het Continental MKC1 brake-by-wire-systeem.

 

AFBEELDING 27

 

Dit nieuwe activeringssysteem is een wereldprimeur in de automobielindustrie en tot op dit moment zijn er geen andere auto's in productie die met dit systeem zijn uitgerust. De belangrijkste voordelen van brake-by-wire zijn:

  • Minder componenten: zoals in onderstaande afbeelding is te zien, brengt het systeem een aanzienlijke vermindering van het aantal componenten in de motorruimte met zich mee. Zo zijn de hoofdremcilinder, rembekrachtiger en ESP-groep vervangen door één enkele unit. Afgezien van de gewichtsbesparing en verminderde massa die de stabiliteit van de auto kan beïnvloeden, maakt dit de motorruimte overzichtelijker.

 

AFBEELDING 28

 

  • Gewicht: een losse hoofdremcilinder, rembekrachtiger en ESP-groep zijn samen aanzienlijk zwaarder dan de MKC1-unit (ca. +50%)

 

AFBEELDING 29

 

  • Loskoppeling van het pedaal van het remsysteem: het brake-by-wire-systeem ontkoppelt het rempedaal van het hydraulisch circuit van de wielremmen. De belangrijkste voordelen van deze oplossing zijn:

1.       Tuning van het pedaalgevoel: bij het brake-by-wire-systeem kan het pedaalgevoel worden afgestemd op de individuele bestuurder of op de gebruiksomstandigheden, wat de flexibiliteit van het systeem vergroot. Zo kan de feedback die het pedaal over de vertraging geeft worden aangepast aan de rijomstandigheden: bijvoorbeeld een rustig pedaalgevoel voor rijden in het stadsverkeer en een agressiever pedaalgevoel voor rijden op het circuit.

2.       Stabiliteit van het pedaalgevoel bij autosportgebruik: met het brake-by-wire systeem kan de pedaallengte worden ingekort ter compensatie van de extreme temperatuurstijging waaraan het remsysteem op het circuit wordt blootgesteld. Gewone remsystemen krijgen onder dergelijke omstandigheden te maken met een toename van de pedaalslag.

3.       Betere remprestaties: de remdruk wordt opgewekt door een lineaire actuator. Dit zorgt voor een snellere drukopbouw en krachtigere remwerking dan bij traditionele systemen, wat resulteert in een betere remkrachtdosering en kortere remwegen.

 

De partners van Alfa Romeo voor het evenement op de Balocco-testbaan

Om de deelnemers een werkelijk onvergetelijke rijervaring te bezorgen, heeft Alfa Romeo voor deze gelegenheid zijn krachten gebundeld met enkele partners die stuk voor stuk toonaangevend zijn in hun sector. Daartoe behoort Sparco, sinds 1977 wereldwijd leider op het gebied van het leveren van producten voor de racewereld. Momenteel is Sparco leverancier van de sportstoelen en carboncomponenten voor de Quadrifoglio-versies van de Giulia en Stelvio. En voor de kopers van de NRING-versies verzorgt Sparco de speciale welkomstset, samen met Pirelli, een van de Alfa Romeo's OEM-bandenleveranciers en de exclusieve bandenleverancier voor de Quadrifoglio-versies.

Al sinds 1991 werkt Alfa Romeo samen met het Andrea de Adamich International Safe Driving Centre in Balocco bij het aanbieden van rijtrainingen met een sterke nadruk op veiligheid, preventie en verantwoord weggebruik. Bij dit evenement worden de praktijksessies voorafgegaan door een kort theoriegedeelte, geleid door de ontwerpers van de Giulia en Stelvio. Daarna gaan de deelnemers het circuit op, waar ze onder begeleiding van professionele rij-instructeurs de effecten van Alfa Romeo's technische oplossingen op het gebied van rijdynamiek 'in real life' kunnen ervaren.

Ten slotte neemt ook Car Shoe deel aan het evenement. Dit in 1963 opgerichte bedrijf biedt de Alfa Romeo Quadrifoglio-schoen aan, een model geïnspireerd op het ontwerp van een raceschoen. De Alfa Romeo Quadrifoglio-schoenen werden vorig jaar gepresenteerd tijdens de introductie van de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Ze zijn gemaakt van leer met technostof en voorzien van een speciale hightech zool voor een goede grip en optimaal rijgevoel. De schoenen zijn gedecoreerd met de naam 'Alfa Romeo' en het historische 'Quadrifoglio'-logo. Dit klavertjevier is goed zichtbaar en duidelijk herkenbaar op de schoen aangebracht.