Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Stellantis Communications en blijf op de hoogte van het nieuws

24 feb. 2015

Alfa Romeo op de autosalon van Genève

De Alfa Romeo 4C Spider debuteert in Europa, tevens toont het Italiaanse automerk een speciale versie van de MiTo.

Alfa Romeo op de autosalon van Genève

De nieuwe Alfa Romeo 4C Spider bouwt verder aan het avontuur van het merk dat ingezet werd met de 8C Competizione (2008), de 8C Spider (2009) en de 4C Coupé (2015). De open tweezitter wordt in het Italiaanse Modena bij Maserati met de hand gebouwd en heeft een op de Formule 1 geïnspireerde state of the art koolstofvezel (carbon) monocoque chassis. Geavanceerde techniek staat garant voor supercar-prestaties. Het kloppende hart van de 4C Spider is een volledig van aluminium vervaardigde 1.750 CC turbobenzinemotor; goed voor een top van 275 km/h en 0-100 km/h binnen 4,1 seconden. De 1.750 cc turbomotor is gekoppeld aan de Alfa TCT-transmissie met dubbele koppeling die specifiek is afgesteld op de Alfa Romeo 4C Spider. Schakelen geschiedt snel (130 milliseconden bij vol gas) via flippers achter het stuur. De transmissie werkt nauw samen met het bekende Alfa DNA-systeem, waarmee vier rijkarakters zijn te kiezen: All-weather, Natural, Dynamic en Race.

Monocoque van carbon

Om maximale prestaties te kunnen garanderen hebben de ingenieurs aandachtig gekeken naar de Formule 1 en naar de meest geavanceerde supercars. Resultaat van deze inspanningen is een monocoque chassis gemaakt van unilateraal "pre-preg" carbon fiber. Met 236 pond is het carbon monocoque chassis drie keer sterker en zeven keer lichter dan staal.

Dankzij de stijfheid van het chassis hebben de Alfa Romeo's engineers de structurele verschillen tussen de 4C en de 4C Spider tot een minimum weten te beperken. Zo is het voorruitframe gefabriceerd van carbon en is een van aluminium vervaardigde rollbar aangebracht die de bevestigingspunten bevat voor de vernieuwde achterklep. Hoogwaardig en extra krachtig staal, verwerkt in onder meer de motorruimte, vergroten de torsiestijfheid van de Spider.

De complete body van de 4C Spider is gemaakt van lichtgewicht SMC (sheet molded compound) dat 20% lichter maar vele malen sterker is dan staal. Om het gewicht nog verder omlaag te brengen zijn de voor- en zijruiten gefabriceerd van 10% dunner glas waardoor er 15% aan gewicht wordt bespaard.

MiTo Racer

Eind juni komt de Alfa Romeo MiTo Racer op de markt. Met zijn chromen stijlkenmerken, bruine bekleding en specifiek voor de Racer unieke nieuwe exterieurkleur onderscheidt hij zich op stijlvolle wijze. De 17-inch lichtmetalen velgen en spiegelkappen vallen op door hun afwerking, dat geldt ook voor de satijnchromen afwerking van onder meer deurhendels, achterlichtframes en spoiler. In Nederland wordt de MiTo Racer leverbaar met de TwinAir Turbo-benzinemotor met 105 pk.

Klik voor het volledige Engelstalige bericht rechts op de pagina bij 'bijlagen'.