Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Stellantis Communications en blijf op de hoogte van het nieuws

21 jun. 2018

Alfa Romeo Giulia wint prestigieuze “Compasso d’Oro ADI” Award

De 25ste editie van de "Compasso d'Oro ADI", de meest prestigieuze designonderscheiding ter wereld, is toegekend aan de Alfa Romeo Giulia.

Alfa Romeo Giulia wint prestigieuze “Compasso d’Oro ADI” Award

Alfa Romeo Giulia wint de meest prestigieuze designonderscheiding ter wereld, de "Compasso d'Oro ADI" Award

Milaan/Lijnden, 21 juni 2018

De 25ste editie van de "Compasso d'Oro ADI", de meest prestigieuze designonderscheiding ter wereld, is toegekend aan de Alfa Romeo Giulia. 

De Compasso d'Oro ADI Award, die in 1954 in het leven werd geroepen, wordt toegekend door het 'Osservatorio Permanente del Design van de ADI' (Italiaanse associatie voor industrieel design) dat bestaat uit een commissie van deskundigen, designers, recensenten, historici en gespecialiseerde journalisten. Zoals elke Alfa Romeo getuigt de Giulia van een perfect evenwicht tussen erfgoed, snelheid en schoonheid, waardoor hij de ultieme uitdrukking is van Italiaanse stijl in de wereld van de auto.

Hij heeft alle eigenschappen van typische Italiaanse stijl en alle unieke Alfa Romeo-elementen. De verhoudingen steunen op de technische architectuur van de auto en vloeien er ook rechtstreeks uit voort, terwijl de stijl is opgebouwd rond de mechanische onderdelen. De nieuwe Giulia onderscheidt zich door zijn korte overhang aan de voorkant, zijn lange motorkap en zijn lange voorvleugels. Zijn naar achteren geschoven passagierscompartiment steunt op de achterwiel en zijn gespierde achtervleugels geven duidelijk aan waar het vermogen wordt overgebracht naar de weg. De langgerekte achterkant, die typisch is voor auto's met achterwielaandrijving, brengt de proporties in evenwicht en garandeert voldoende kofferruimte. Het algemene profiel ontstaat uit de combinatie van een vooraan in lengterichting ingebouwde motor en achterwielaandrijving. Motor en mechanische componenten zijn zo geplaatst om het gewicht perfect te verdelen. Het resultaat is een bijzonder royale wielbasis in een compact koetswerk. In bovenaanzicht creëren die proporties de dynamische vorm van een ellips. Bovendien stralen de afgeronde hoeken en omhullende stijlen snelheid uit en creëren ze een druppelvormig profiel dat doet denken aan dat van de Giulietta Sprint, een van de mooiste auto's ooit gebouwd.

Een tweede aspect van de Italiaanse stijl is "eenvoud" en het vermogen om een van de meest complexe creatieve processen in de industrie te verhullen: het ontwerpen van een auto. Stijl moet namelijk het lange en complexe proces verbergen dat nodig is om te komen tot een eenvoudige, natuurlijke lijn die de elegante vormgeving en geraffineerde Italiaanse smaak in de verf zet. Alfa Romeo-design werd altijd al tot uitdrukking gebracht door middel van zuivere met de hand getekende lijnen, die naadloos gekoppeld werden aan pure, met de hand vormgegeven oppervlakken. Ook de Giulia heeft weer een sterke identiteit die ontstaan is uit enkele eenvoudige, verfijnde pennentrekken. Een langs de flanken gebeitelde lijn die de deuren markeert en de deurgrepen omvat, en uiteraard de legendarische klaverbladneus - misschien wel het beroemdste herkenbare stijlelement uit de geschiedenis van de auto. Nog een kenmerk is kwaliteit, die zowel aangenaam oogt als aangenaam aanvoelt. Aan de buitenkant ziet de nieuwe Giulia er statig uit, als een grote kat die klaarstaat om te springen.

Een essentieel aspect van het design van de Giulia is zijn bestuurder. Het interieur van de auto concentreert zich op een zuivere en essentiële vorm van rijplezier: de aanwezigheid van niet-opdringerige technologie is zichtbaar tussen de instrumenten die zich rond de bestuurder bevinden. De tunnel is diagonaal, het dashboard licht golvend en het stuurwiel - dat alle belangrijke bedieningselementen verenigt - is klein en eenvoudig. Het hele pakket wordt aangevuld met hoogwaardige materialen.

De prestigieuze onderscheiding werd gisteren uitgereikt op het Rocchetta-binnenhof van het Castello Sforzesco in Milaan, waar het grote publiek een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, de krachtigste sedan voor de openbare weg die Alfa Romeo ooit maakte, en de exclusieve Special Edition 4C Spider "Italia" kon bewonderen.

 

----------------------------------------EINDE BERICHT-------------------------------------------

 

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) is de op 7 na grootste autofabrikant ter wereld. In 2017 verkocht FCA ruim 4,7 miljoen voertuigen. De groep ontwerpt, ontwikkelt, produceert en verkoopt auto's, bedrijfswagens, onderdelen en productiesystemen wereldwijd. FCA bevindt zich in 40 landen, heeft 162 productiefaciliteiten, 87 R&D centers, dealers en importeurs in meer dan 150 landen. Het opereert met de merken Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Ram, Maserati, SRT (race divisie toegewijd aan high performance auto's) en Mopar (aftersalesmerk van FCA voor accessoires, services, customer care en originele onderdelen). Ook behoren Comau (productierobots), Magneti Marelli (elektronica) en Teksid (ijzer en aluminium onderdelen) tot FCA. FCA levert ook financieringen, lease- en huurdiensten door middel van dochterondernemingen, joint ventures en overeenkomsten met gespecialiseerde finance operators. FCA is beursgenoteerd op de New York Stock Exchange ("FCAU") en de Milan Stock Exchange ("FCA").

 

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Mirco Rácz.
Telephone: +31 203421809
Email: mirco.racz@fcagroup.com
Mobile: +31 652000188
W: www.alfaromeopress.nl
W: www.fcagroup.com